användarnamn
lösenord

efter skribent

eller datum

välj datum

Publicerad: 07 december 2011 14:46

Lööf om Saab - "Väldigt tråkigt"

Näringsminister Annie Lööf (C) har följt utvecklingen angående Saab noga under dagen och säger att det inte varit helt oväntat.

- Det är väldigt tråkigt, men det är rekonstruktörens uppgift att avbryta när det inte längre finns pengar i kassan.

Hon påpekar att GM har ett stort ansvar för utgången, men vill inte recensera biljättens agerande.

Youngmans vd Rachel Pang är kvar i Stockholm och förhandlar och ska under dagen träffa Victor Muller.

Vilket ansvar regeringen har tagit för att bistå Saab framgår inte (red anm)?

När rekonstruktionen av Saab Automobile avbryts innebär det att slutet är nära för biltillverkaren.

Den tidigare ägaren GM har klart avvisat kinesiska ägare i Saab och detta trots att Muller den senaste veckan gjort en rad förändringar i avtalsförslaget.

GM har ett ansvar för sin kinesiska partner Saic som inte vill ha några konkurrenter på hemmaplan som kan konkurrera med GM:s teknologi.  


DSB den 7 december 2011

Kommentera artikel

 
 

Kommentarer

Svara

imoller 2011-12-07 16:37

 Det är ju också tråkigt att Sverige är det enda landet i hela världen som inte skyddar sin egen basindustri. Det som byggt upp Sverige en gång i tiden ska läggas ner eller säljas ut till privata entrepenörer. Regeringspartierna är helt bortkopplade från verkligheten.

Nu är det ju så att bara rekonstruktionsprocessen är avslutad. Det innebär nya tag, där regeringen och GM inte kan stoppa affärem med Pang Da och Youngmans, tros den dolda agenda som inte finns (även moderater, center och folkpartister kan ljuga).

Vi får se i slutet av veckan hur läget är men jag skulle inte vara förvånad om Regeringen och GM är åsidosatta.

En hälsnig till Näringsdepartementet (Annie Lööf):
Försvara investeringar i Sverige som skapar och bibehller jobben istället för att tycka att det var väl synd att en massa människor blev arbetslösa. 20 miljarder är en stor investering. Du får det att verka som att det finns obegränsat med kapital i Sverige, vilket det inte gör.
Det finns många metoder att få GM att ändra sig eftersom de är ett statligt ägt företag. Om bara ni vågade sätta ner foten mot USA skulle den långdragna historien med SAAB inte blivit av.

Svara

dan 2011-12-07 20:49

2011-12-07 16:37 imoller skrev:
 Det är ju också tråkigt att Sverige är det enda landet i hela världen som inte skyddar sin egen basindustri. Det som byggt upp Sverige en gång i tiden ska läggas ner eller säljas ut till privata entrepenörer. Regeringspartierna är helt bortkopplade från verkligheten.

Nu är det ju så att bara rekonstruktionsprocessen är avslutad. Det innebär nya tag, där regeringen och GM inte kan stoppa affärem med Pang Da och Youngmans, tros den dolda agenda som inte finns (även moderater, center och folkpartister kan ljuga).

Vi får se i slutet av veckan hur läget är men jag skulle inte vara förvånad om Regeringen och GM är åsidosatta.

En hälsnig till Näringsdepartementet (Annie Lööf):
Försvara investeringar i Sverige som skapar och bibehller jobben istället för att tycka att det var väl synd att en massa människor blev arbetslösa. 20 miljarder är en stor investering. Du får det att verka som att det finns obegränsat med kapital i Sverige, vilket det inte gör.
Det finns många metoder att få GM att ändra sig eftersom de är ett statligt ägt företag. Om bara ni vågade sätta ner foten mot USA skulle den långdragna historien med SAAB inte blivit av.


Har själv ett långt förflutet inom fordonsindustrin under mina år inom Boschkoncernen och har träffat de flesta biltillverkarna.

Fordonsindustrin är viktig, inte bara att producera bilar, utan också när det gäller forskning inom miljöteknik där bilindustrin ligger i framkant.

Staten ska inte äga biltillverkare, men både Tyskland och Frankrike stöttade sin bilindustri när finanskrisen slog till.

Vad regeringen kunde ha gjort var att bidra med någon form av insats, inte minst de anställda som inte fått sin novemberlön och julen närmar sig.

Vi kan nu bara hoppas på att privata investerare driver fabriken vidare i någon form, alternativt säljs den på rea till Kina.


DSB



 
  • Artiklar

  • Kommentarer



© Politico.se