användarnamn
lösenord

efter skribent

eller datum

välj datum

Publicerad: 06 januari 2016 08:31

Hård kritik mot polisen i Köln

Tysklands inrikesminister Thomas de Maiziere går till hårt angrepp mot polisen i Köln efter uppgifterna om massövergrepp mot unga kvinnor under nyårsfirandet.

Liknande händelser ska också ha inträffat i Hamburg fast i mindre omfattning.

- Polisen kan inte arbeta på det här sättet och jag kräver en snar förklaring, sade han till mediebolaget ARD.

Han är både kritisk till att polisen i Köln inte upptäckte och ingrep mot övergreppen och mot att polisen i ett uttalande dagen efter skrev att nyårsfirandet avlöpte utan incidenter, skriver AFP.

Inrikesministern säger att en "ny dimension" blottläggs av att "ett så stort antal personer, uppenbarligen med migrationsbakgrund, ska ha begått dessa övergrepp".

Omkring 90 anmälningar har enligt tyska medier kommit in om sex-uella övergrepp under nyårsfirandet i Köln.

Anmälningarna vittnar om grupper av unga män som omringat kvinnor, antastat och rånat dem, en anmälan gäller våldtäkt.

Händelserna har givit nytt bränsle i debatten om tysk invandrings-politik.

Men justitieminister Heiko Maas sade vid en presskonferens att det inte handlar om varifrån någon kommer utan om vad de gjort.

Kan det möjligen vara så att dessa incidenter inte är något nytt i den kultur varifrån dessa invandrare kommer (red anm).

Man müsse unterscheiden zwischen Straffälligen und nicht Straffäl-ligen, das machen wir bei Deutschen ja auch.

Und diese gleiche Haltung brauchen wir auch gegenüber Flüchtling-en und Asylbewerbern (en hållning som gäller även för flyktingar och asylsökande).


Bundesinnenminister Thomas de Maizière hat "dringend" eine Auf-klärung der Ereignisse in der Kölner Silvesternacht gefordert.
 
Die Ereignisse seien "abscheulich, empörend und nicht hinnehmbar", sagte er im Interview mit den tagesthemen.

Der Rechtsstaat müsse "hart" antworten, und es müsse dafür gesorgt werden, dass sich die Ereignisse nicht wiederholen können.

Unklar sei, ob es eine neue Dimension organisierter Kriminalität sei.

Nu har staden Kölns nya borgmästare hamnat i blåsväder sedan hon uppmanat kvinnor att hålla "armlängds avstånd" till främmande människor.

Henriette Reker sdrabbades jälv av ett våldsamt attentat i oktober i samband med borgmästarvalet där hon ställde upp som partilös kandidat.

På ett torgmöte blev hon svårt knivskuren i halsen av en främmande man.


Uppförandekoder ska införas för tyska kvinnor, inte förövar-na.

www.youtube.com/watch?v=tCr59R7jE6E

www.tagesschau.de/inland/de-maiziere-koeln-101.html

Kvinnors rätt att festa säkert kan inte offras.

Efter nyårsnattens utstuderade övergrepp mot kvinnor i Köln, Kalmar och Helsingfors går spekulationerna i flera riktningar.

Ser vi början på en ny sexbrottsvåg?

Handlar det om en attack på västerländsk jämställdhet?

Är det verkligen en slump att fenomenet plötsligt uppstår i flera län-der samtidigt?

I dessa fall har fördömandena kommit snabbt, när samma fenomen nu inträffar i Europa verkar vi ha svårare att värdera allvarlighets-graden.

De första svenska nyhetsrapporterna från Köln dröjde i fem dagar och i fallet Kalmar ännu längre.
 
Både polisens presskommunikatörer och massmedierna har förhållit sig avvaktande, som om man inte riktigt litade på kvinnornas berätt-elser.
Annons:
 

På liknande sätt var det i augusti förra året, då arrangerades Europas största ungdomsfestival "We are Sthlm" i Kungsträdgården.

I publikhavet framför scenen, där stjärnor som Zara Larsson upp-trädde, passade stora killgäng kväll efter kväll på att trycka sig mot unga flickor och stoppa in sina händer innanför tröjor och byxor.


www.dn.se/nyheter/varlden/kvinnors-ratt-att-festa-sakert-kan-inte-offras/

DN mörkade sexmobb i Kungsträdgården
.

Samtliga omhändertagna killar och män, 90 araber och afghaner, var ensamkommande från Afghanistan och Syrien.

www.friatider.se/dn-m-rkade-sexmobb-i-kungstr-dg-rden

Händelserna i Köln innebär i praktiken mångkulturalismens sam-manbrott - hur kunde man någonsin tro på en sådan humbug?, Mauricio Rojas på Twitter.

Mona Walter, före detta muslim och numera kristen som fått betala ett högt pris för sin frispråkighet kring islams sanna natur, skriver idag om händelserna i Köln och annorstädes under rubriken “Islam våldtar Europa“.

Kan det möjligen vara så att vi ser mellan fingrarna med de brott som invandrare begår bara för att vi tycker synd om dem som kom-mer från en annan kultur än vår egen.

I Sverige har det gått så långt att vi till och med har börjat anpasa oss till deras kultur och seder.

Detta för tankarna till en debattartikel i DN av Lena Andersson där hon kommenterade ett inlägg i Aftonbladet av Sverigedemokraternas (SD) partiledare Jimmie Åksson.

"Den svenske ambassadören i Rabat, Marocko, Mohammed Knut Bernström, tillika muslimsk konvertit ansåg att språket är nyckeln till kulturen och gärna citerade ett arabiskt ordstäv:

"En nation är dess kultur. Förlorar den kulturen förlorar den sig själv".

Det är märkligt hur oförargligt sådant låter när det sägs om arabisk kultur, eller över huvud taget om andra kulturer än den egna, men är det någon reell skillnad?

Hur menade Bernström att en nation förlorar sin kultur?

Genom att folket förlorar kontakten med kulturarvet och konsthisto-rien, eller genom påverkan från kulturella influenser som förändrar samhällsnormerna?

Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna är inne på samma linje måste man säga, dock utan att åtnjuta respekt, som den bildade konvertiten i Marocko.

Alla influenser är inte av godo och ett samhälle måste hålla diskussi-onen levande om sin egen förändring.
 
Åtskilligt har i ett hysteriskt tonläge sagts om Jimmie Åkessons artikel i Aftonbladet i veckan och problemet är att han har rätt på en punkt.
 
Att det svenska samhället har påverkats av islam de senaste tjugo åren kan man tycka är bra eller dåligt eller både och, men sant är det.

Delar av innehållet i artikeln om Sveriges utveckling har inte tillba-kavisats, men mötts med total beröringsskräck.

Det gäller önskemål om särlagstiftning och segregerad simunder-visning, att badhusen ska erbjuda separata tider för män och kvinnor på grund av islams uppdelning mellan könen, det indragna fläsk-köttet på förskolor i Malmö, dödshot mot konstnärer som driver med religiösa symboler.

Att dessa företeelser i olika grad är eller kan uppfattas som proble-matiska borde inte vara svårt att se.

Det upphör inte att vara så för att en person vars ideologi är miss-haglig, yttrar det.

De tolkningar av islam som gett upphov till företeelserna är också rätt misshagliga.

Barockt blir det när Maud Olofsson debatterar i morgon-tv och låter Åkesson vara den som försvarar kvinnans rättigheter och gemen-samma lagar för alla medborgare.

Olofsson fräser att vi självklart inte kan ha sharialagar i Sverige.
 
Ingenting är självklart i en pluralistisk demokrati, allt kan vara före-mål för långsam förändring, det är vad man har demokratin till.

Vi är illa ute om det är Sverigedemokraterna som ska föra upplys-ningens och den vardagliga jämställdhetens talan, medan förmenta upplysta representanter för medier, forskarsamhälle och politik inte klarar att sortera bland argumenten, utan med sin tystnad säljer ut frihetliga värden och låtsas att alla är överens om dem, enbart för att visa hur mycket de är emot Sverigedemokraterna.

Det som rör andra folkgrupper än den egna får helt enkelt aldrig vara ett bekymmer även om det råkar vara det.

Då måste bekymrets rot av artighetsskäl förläggas hos den egna gruppens attityder, aldrig hos minoriteten.

Det kan vara rätt för att undvika splittring och att utsatta grupper känner sig ovälkomna i sitt eget land, men det främjar inte en rimlig diskussion om samhällets förändring.

Någon konservativ religions idéer rörande förhållandet mellan könen, beträffande hädelse och Guds roll i samhället, ska inte påverka de liberala normer Sverige mödosamt har skapat åt sig och det kan inte hjälpas att Jimmie Åkesson har samma uppfattning.

Viktigare är att inte svika de människor som flytt från religiöst för-tryck, genom att bagatellisera utövandet av värderingar som ligger till grund för förtrycket och kalla det tolerans, tradition och varm religiositet".


politico.se/artikel/498/det-fr%C3%A4mmande/

Eller en lysande artikel av Ivar Arpi på SvD Ledare.

Toleransbegreppet har delvis bytt innebörd.


Statsvetaren Allison Harell använder begreppet "multikulturell tole-rans" som hon definierar som att tillåta yttrandefrihet för minoritets-grupper men inte för vad hon kallar ”hatgrupper".

Denna "multikulturella tolerans" tillåter alltså någon att begränsa rättigheterna för politiska motståndare, så länge detta kan säljas in som att man på så sätt skyddar svaga grupper från hat.

Man frigör toleransen, för att använda 1968-generationens marxist-guru Herbert Marcuses språkbruk.

Det är hög tid att ge toleransbegreppet en mer neutral innebörd; att göra motstånd mot den nya vänsterns intolerans
, skriver Ivar Arpi på SvD Ledare.

www.svd.se/det-svara-med-tolerans/om/ledare



06 januari 2016

Kommentera artikel

 
 

Kommentarer

  • Artiklar

  • Kommentarer



SENASTE MEDIA

2015-02-17 08:50

2014-12-26 09:30


© Politico.se