användarnamn
lösenord

efter skribent

eller datum

välj datum

Publicerad: 07 april 2016 16:15

SR och Systembolaget i förtroendetopp

Systembolaget och Sveriges Radio (SR) är de som svenska folket litar mest på, enligt årets upplaga av Förtroendebarometern, Medieakademins lista över förtroendet för myndigheter och medier. Volkswagen hamnar inte ovän-tat på jumboplats bland företagen i årets barometer. Bland riksdagspartierna tappar de båda regeringspartierna, Socialdemokraterna (S) och Miljöpartiet (MP) klart mest. Mätningen visar även att personlig bekantskap ökar förtro-endet, känner någon i en bransch ökar förtroendet. 1. Sveriges Radio: 70 procent, 1. Systembolaget: 70, 2. SVT: 66, 3. Universitet och högskolor: 65, 4. Sjukvården: 61, 4. Ikea: 61, 4. Polisen: 61, 4. Skatteverket: 61, 5. ICA: 55, 6. Röda Korset: 53, 7. Volkswagen: 17, 8. Miljöpartiet: 16, 8. Kristdemokraterna: 16, 9 Partierna i allmänhet: 15, 9 Sverigedemokraterna: 15, 10. Aftonbladet: 14, 11. Arbetsförmedlingen: 13, 12. Feministiskt initiativ: 12, 13. Expressen: 10, 14. TV3: 9. Det var i torsdags förra veckan som DN kom med glädjebeskedet. En mätning från Ipsos som den vänsterliberala morgontidningen hade beställt påstods visa att den svenska allmänheten har "stort förtroende" för medierna. Undersökningen har använts som slagträ i debatten om hur tidningar som DN har mörkat invandrarrelaterade problem. Flera vänsterjournalister har påstått att siffrorna visar att det skulle vara en myt att en stor del av svenskarna inte litar på mediernas rapportering om invandring. Statsvetarkollektivet Politologerna konstaterar dock att även om förtroendet för media generellt sett skulle vara högt så visade en tidigare SOM-mätning från 2014 att 60 procent ansåg att medierna inte berättar "sanningen om samhällsproblem förknippade med invandring". "Svenska folket tror inte att medierna berättar hela sanningen om de problem invandringen för med sig samtidigt som de verkar ha förtroende för mediernas rapportering i övrigt", konstaterar Andrej Kokkonen på statsvetarnas blogg. Den amerikanska PR-firman Edelman släpper årligen en internationell förtroendebarometer som visar att svenskarnas tillit till media i allmänhet är exceptionellt låg. Mätningen från 2016 visar att medieförtroendet endast är lägre i Turkiet än i Sverige av de 28 länder som undersökts. I länder som Kina, Indonesien, Malaysia, Förenade Arabemiraten, Sydafrika och Ryssland har befolkningen mer förtroende än i Sverige för den nyhetsrapportering som prånglas ut i tidningar, tv och radio.

Kommentera artikel

 
 

Kommentarer



© Politico.se